Májfoltot hormonzavarok is okozhatnak

Májfoltot hormonzavarok is okozhatnak

Dr. Tar Attila PhD Létrehozva: 2018.06.14 Módosítva: 2019.05.09

Számtalan ember bőrén lelhetők fel kisebb-nagyobb májfoltok, melyek az esetek többségében veszélytelenek, ám előfordulhat, hogy valamilyen hormonális betegségre hívják fel a figyelmet. Dr. Tar Attila, a Budai Endokrinközpont felnőtt és gyermek endokrinológusa eláruja, melyekre.

Sötét foltok a bőrön

A májfolt olyan pigment felhalmozódás, mely kisebb-nagyobb barna foltokat okoz jellemzően az arcon, kézfejen és a törzsön. Általában a fénynek kitett bőrfelületen jelennek meg, így kialakulásukban nagy szerepe van az UV sugárzásnak is. Az orvosok szerint veszélytelenek, nem válnak rosszindulatúvá, ám az illető közérzetét ronthatja, ha esztétikailag zavaró helyeken vagy mértékben jelennek meg. A bőr fokozott melanin termelődése miatt keletkező melasma (májfolt) az évek folyamán sötétebbé válhat, melyet megfelelő napvédelemmel lehet megelőzni. Jó hír azonban, ha UV sugárzás okozza, akkor a téli hónapokban halványodhatnak- akárcsak a szeplők.

Hormonális változások is okozhatják

A napfényen kívül májfoltot különböző hormonzavarok, bizonyos hormonális változások is okozhatnak. Ismert például a várandós nők bőrén kialakult májfoltok (általában az arcon, áll vonalán), melyet a terhességgel együtt járó hormonális változások okoznak. Viszont a szülés után ezek a májfoltok rendszerint eltűnnek vagy legalább halványodnak. Érdemes tudni, hogy nem csak a terhesség, hanem a klimax miatt is megjelenhetnek ezek az elváltozások is, ám ekkor inkább a mellkason, kézfejen, alkaron tűnnek fel.

Azonban nem csak természetes folyamatok, hanem egyes endokrin zavarok is kiválthatják a problémát, mivel vannak olyan állapotok, melyek esetén megnő a melanin szintje. Ilyen pl. magas prolaktin szint (pl. prolaktinoma miatt) a pajzsmirigy- vagy mellékvese betegség, Addison-kór így ha valakinél megjelennek, érdemes ezen állapotokat kizárni, ugyanis előfordulhat, hogy a májfolt megjelenése csupán egy tünet.

További okok a májfoltok hátterében

  • májfolt hormonzavar miattbizonyos gyógyszerek (pl. fogamzásgátló)
  • emésztési zavarok
  • petefészek zavarai
  • máj-és epebetegség
  • parfümhasználat

Megszüntethető a májfolt?

Májfolt esetén a legnagyobb hangsúly a megelőzésen van, ezért nagyon fontos a megfelelő fényvédelem, mely a már kialakult foltok sötétedését is hivatott megakadályozni. Ezen kívül lehet már kapni speciális krémeket, szérumokat, melyek halványító hatással bírnak, ám érdemes tudni, hogy teljesen eltűntetni ezekkel nem lehet a májfoltokat.  Plusz igénybe lehet venni különböző bőrgyógyászati/kozmetikai gépi kezeléseket is, melyekkel szintén világosítani lehet a sötét melasmákat.

Dr. Tar Attila a Budai Endokrinközpont gyermek és felnőtt endokrinológusa elmondása szerint, amennyiben hormonális probléma okozza a panaszt, úgy első körben a hormonszintek normalizálása a fő feladat. Sajnos ha már egyszer kialakult a májfolt, teljesen eltűntetni ekkor sem lehet őket, ám a betegségek megfelelő kezelése nem elhanyagolható, ugyanis ezen kórok más tüneteket és súlyos szövődményeket is okozhatnak (pl. fáradtság, hajhullás, testsúly-változások, meddőség, menstruációs problémák).

További híreink>>>

Téma szakértője

  • Dr. Tar Attila PhD

  • Szakterületek:
    • endokrinológus, csecsemő és gyermekgyógyász
  • Specialitások:
    • pajzsmirígy működési zavarok
    • golyva és pajzsmirígy gyulladás
    • csontanyagcserezavar
    • PCO
    • csökkent férfi hormonszint

    Ezen kívül foglalkozik Dr. Tar Attila obesitással, magas és alacsony növéssel, kromoszóma eltérés, híperinzulinizmussal. 
    Páciens véleményeket itt olvashat>>

Orvos válaszol

Tisztelt Dr. Ur!
Autoimmun pajzsmirigybetegseggel vagyok diagnosztizalva 2 eve. Eddig az osszes hormonszint normal erteket mutatott, csak az ATPO volt magas 238 U/ml. A legutobbi vizsgalatkor a TSH magasabb volt a normal erteknel 5.73 mUl/ml, a tobbi hormon normalis szintu. A kerdesem az hogyan lehet emelkedett a TSH es normalis a FT4, FT3 egyidoben?
Ebben az esetben szukseges a hormon potlas?
Koszonom elore is valaszat!

Dr. Békési Gábor PhD
Dr. Békési Gábor PhD belgyógyász, endokrinológus
Kedves Betegünk!

Nem tudom, hogy szed-e rendszeresen valamilyen pajzsmirigy hormon pótló készítményt. Ha igen, akkor 25 mikrogrammal emelni kellene a gyógyszer adagot. Ha nem, akkor pedig el kellene kezdeni ezt a mennyiséget beszedni reggel éhgyomorra, fél órával a reggeli előtt, és utána még fél óráig ne igyon kávét. Az ATPO egy ellenanyag, amit a saját szervezete termel a pajzsmirigy ellen. Ez az autoimmun betegség lényege. A T3-T4 azért nem alacsony, mert az emelkedett TSH stimulálja több hormon termelésre a pajzsmirigyét. Mindenképpen forduljon endokrinológushoz a részletek megbeszélése érdekében!

Üdvözlettel: Dr. Békési Gábor

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon kedves

Autista gyermekünkel nagyon kedvesen bántak!Nem kellett várakozni,ami nálunk elég fontos az autizmus miatt.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Ezekre figyeljen, ha pajzsmirigybetegként vitaminokat szed

Ezekre figyeljen, ha pajzsmirigybetegként vitaminokat szed

A pajzsmirigyzavarok igen gyakoriak, így nem csoda, hogy ma már több vitamin és táplálékkiegészítő létezik, melyek az orvosi kezelés támogatását segítik (rossz esetben annak helyettesítését). Dr. Bérczy Judit , a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológusa elmondta, mi mindenre kell figyelni, ha valaki pajzsmirigyzavarra vitaminokat és ásványi anyagokat szeretne szedni.

További részletek
Helyreállt a TSH-m, mégse tudok fogyni. Miért?

Helyreállt a TSH-m, mégse tudok fogyni. Miért?

Az elhízásnak, a tartós, jelentősebb fogyásra való képtelenségnek gyakran hormonális okai vannak. Ezen belül is a vérvizsgálatok alkalmával sokszor kiderül, hogy pajzsmirigy alulműködéssel küzd az illető. Igen ám, de mi van akkor, ha a betegnek helyreállt a TSH szintje, mégse mutat kevesebbet a mérleg? Dr. Polyák Annamária, a Budai Endokrinközpont komplex endokrin kórképekkel foglalkozó endokrinológusa ad választ a kérdésre.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA