Életmód orvoslás

Életmód orvoslás

Létrehozva: 2017.04.06 11:59 | Módosítva: 2017.08.11 10:58
A bizonyítékokon alapuló orvostudomány egyik legújabb területe az életmód orvoslás, ami - a betegségek kiváltó okait megcélozva - átfogó életmódváltást (táplálkozás, fizikai aktivitás, stressz-menedzsment, szociális támogatás és környezeti hatások befolyásolása) használ a krónikus betegségek gyógyításában, prevenciójában, progressziójuk lassításában.

Az életmóddal összefüggő betegségeket nevezik nem fertőző betegségeknek, illetve civilizációs betegségeknek is. Ezen betegségekre jellemző a hosszú idő alatti kialakulás és a lassú lefolyás. Az életmóddal összefüggő betegségek 4 fő csoportjába tartozik: a szív-érrendszeri megbetegedések, a daganatos megbetegedések, a krónikus légzőszervi megbetegedések és a cukorbetegség.

  • elhízás, metabolikus szindróma, 2-es típusú cukorbetegség
  • szív- és érrendszeri betegségek, stroke, szívinfarktus, magas vérnyomás
  • egyes rosszindulatú daganatok
  • csontritkulás, derék- és hátfájdalom
  • depresszió

Táplálkozás

Az egészséges táplálkozás alapját alkotja  a megfelelő minőségű és mennyiségű étrend, mely tartalmaz minden fontos tápanyagot, vitamint, ásványi anyagot, élelmi rostot, és az ideális testtömeg megtartásához szükséges energiát. 

Étrendben mennyiségét növelni javasolt:

  • zöldségek és gyümölcsök
  • elfogyasztott pékáru legalább fele legyen teljes kiőrlésű
  • alacsony zsírtartalmú tej és tejtermékek előtérbe helyezése
  • növényi olajok használata az állati eredetű zsírok helyett
  • magas fehérje tartalmú élelmiszerek változatos étrendbe illesztése

Étrendben mennyiségét csökkenteni javasolt:

  • só bevitel
  • állati eredetű zsírok fogyasztása
  • alkohol fogyasztás mérséklése
  • hozzáadott cukrot tartalmazó ételek kerülése

Testmozgás

Mennyi mozgás javasolt?

Nemzetközi - WHO, Amerikai Sportorvosi Társaság, Ausztrál Spororvosi Társaság - ajánlások szerint az egészség megőrzéséhez heti 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás és kétszer fél óra izomerő növelés javasolt.

Közepes intenzitás = izzasztó, lihegtető mozgás. Amikor teljes mondatot már nem tudunk mondani, de szavakat még igen.

Mozgás élettani hatásai

A mozgás számos, mai nap is intenzíven kutatott, hatást vált ki a szervezetben:

  • fokozza a cukor inzulin nélküli felhasználását az izomszövetben
  • növeli az erek rugalmasságát
  • segíti a szövetek oxigénnel, tápanyaggal való ellátását
  • fokozza az agy, a vese, a tüdő működését
  • endorfinokkal segíti a kedélyállapot egyensúlyát
  • segíti az immunrendszer védekezőképességét

Téma szakértői

Dr. Bérczy Judit Dr. Bérczy Judit

Dr. Bérczy Judit

belgyógyász, endokrinológus
Dr. Békési Gábor PhD

Dr. Békési Gábor PhD

egyetemi docens, belgyógyász, endokrinológus
Varga Dóra Varga Dóra

Varga Dóra

dietetikus, Oklevles táplálkozástudományi Szakember MSc

Hírek

IR diéta koronavírus idején

IR diéta koronavírus idején

A koronavírus járvány minden embert kizökkent a megszokott életritmusából, így sokan vannak, akik félve néznek az elkövetkezendő hetek, hónapok elé. A saját és szeretteik egészségén túl vannak, akik a gyerekfelügyelet miatt aggódnak, vannak, akik az állásuk, jövedelmük miatt, de vannak, akik a betegségeik miatt tartandó étrend miatt. Szabó Luciát, a Budai Endokrinközpont dietetikusát arról kérdeztük, vajon mikre kell odafigyelni és milyen nehézségekkel találhatják szemben magukat az IR diétán élők.

További részletek
„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Budai Endokrinközpont Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA