Budapest, II. ker., Lövőház u. 1-5., I Budapest, I. ker., Ostrom u. 16., I E-mail: info@endokrinkozpont.hu, Skype: endokrinkozpont

Hírek

Állandó fáradtságot érez étkezés után? Lehet, hogy IR-rel küzd!

Dr. Koppány Viktória
Dr. Koppány Viktória
Létrehozva: 2018.09.12 15:10 Módosítva: 2018.09.12 18:27
2018-09-12 18:27:55.801792 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

Állandó fáradtságot érez étkezés után? Lehet, hogy IR-rel küzd!

Az inzulinrezisztencia (IR) alapvetően a cukoranyagcsere betegsége, ám igen sokrétű következményt vonhat maga után. A tünetei is igen változatosak, ilyen például az étkezést követő fáradtságérzet. Mi áll ennek hátterében? Dr. Koppány Viktóriát, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistáját kérdeztük.

 

A hasnyálmirigy által termelt, a sejtek cukorfelhasználását segítő inzulint a sejtek nem ismerik fel, nem kötik meg, így nem tudja kifejteni hatását az inzulin. A rezisztencia eredménye, hogy a sejtek nem tudják a cukrot a vérből felvenni, a cukor a vérben felhalmozódik. Ez kettős eredménnyel jár: míg a sejteknek az energiát más forrásból kell beszerezniük, a vérben a felesleges cukor okoz problémákat.

Az inzulinrezisztencia tünetei nagyon változatosak lehetnek. Ha étkezés után 1-2 órával fáradtságot, esetleg koncentrációs zavart, szapora szívverést tapasztal, gondolnia kell a inzulinrezisztenciára (IR), mint lehetséges betegségre is.

Mi az oka a fáradtságérzésnek?

Amennyiben az inzulin nincs jelen elegendő mennyiségben, illetve ha valamilyen okból nem képes ellátni feladatát, akkor zavar alakul ki az energia háztartásban. Gyors felszívódású szénhidrátok bőséges fogyasztását követően (pl. fehér lisztből készült pékáruk, tészták, édességek) hirtelen megnő a vércukorszint, majd ellensúlyozásként az inzulin mennyisége is, ennek következtében pedig leesik a glükózszint. Ez okozza az álmosságérzetet, a fáradékonyságot, és társulhat hozzá remegés, szapora szívverés is – avat be a részletekbe dr. Koppány Viktória.

Mit kell figyelni?

IR gyanúja esetén fontos a megfelelő diagnosztika. A cukorterheléses laborvizsgálat során meghatározott mennyiségű cukrot kell elfogyasztani, és azt figyelik, hogy ez a cukor hogyan jelenik meg a vérben. A vizsgálat során többször vesznek vért: egyszer a cukor elfogyasztását megelőzően, majd ezt követően többször, és a vér cukorszintjét minden mintában megmérik.

Az inzulinrezisztencia vizsgálatot tovább lehet pontosítani, amennyiben nem csak a vércukorszintet határozzák meg, hanem megmérik az inzulinszintet is.

Az adott vizsgálat menetét, az esetleges más lehetőséget (pl. saját reggelis terhelés, adiponektin hormon szintjének meghatározása) beszélje meg kezelőorvosával!

Az IR kezelés fontos része az életmódváltás egyénre szabott diétával és mozgásprogrammal, valamint gyógyszeres terápiára is szükség lehet!

 

Forrás: Budai Endokrinközpont

 

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Palkó Kata

magas TSH

Tisztelt Koppány Viktória Doktornő!
2013-ban súlyos fejlődési rendellenesség miatt 20 hetes terhességemet meg kellett szakítani. A megszakítás után pár nappal megindult a tejem, melyet gyógyszerrel elapasztottak. 2 hónap múlva vérvételen magas TSH-t (5.4)értékem lett (t3,t4 hormonom mindig normális tartományban volt.), melyet először homeopátiával (fucus vesiciolosus) sikerült normál tartományra levinni és 2014-ben 13 hetes terhesen az akkori vérvételen derült ki, hogy picit magas a TSH-m, így felkerestem Önt, nagyon kedves volt és a terhességem alatt végig szedtem az Ön által felírt Letrox 50-et (egészséges kisfiam született). Azóta szedtem a gyógyszert és nem is volt gond, háziorvos évente pajzsmirigy ultrahangra küldött (Hashimotot állapított meg a doktornő, göb nincs) Anti TPO-t nézett (ami magas volt). Az elmúlt 2 vérvételem (6-8 hetente volt) eredménye alapján a TSH-m 10-re ugrott. A háziorvos emelte az adagot Letrox 50 mg maradt, de szerdán és szombaton 100at kellett szednem. Ma jött meg a vérvételi eredmény magasabb lett 10.2 (emelt adaggal), pedig pontosan szedtem a gyógyszert, reggel éhgyomorra vízzel fél óráig nem ettem, nem ittam. Kicsit el vagyok keseredve, nem értem miért nem volt hatása. Most azt javasolta, hogy L-Thyroxint napi 100mg-ot szedjek (véleménye szerint a Letrox nem mindenkinek jó...). Az általános vérképemre a háziorvos azt mondta, hogy a májfunkcióm picit eltér (bilirubin szintem picit magas), a fehérjevérsejt számom is jelentéktelenül eltér, valamint a vércukorszintem volt egy picit alacsony. Ön szerint mi lehet a baj, miért nincs hatása a gyógyszernek? Szívesen felkeresném Önt a rendelésén.
Tisztelettel:
Palkó Kata
Kedves Kata!

Kérem, hogy nézessen prolaktin szintet és ATPO szintet is!
Várom a leletekkel, megbeszélünk mindent és levisszük a TSH-t!

Üdvözlettel:
Dr. Koppány Viktória


Páciensek mondták

Lenyűgözött

A doktornő szakmai hozzáértése, és emellett a humoros, emberi páciens "kezelése" lenyűgöző.

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

Munkatársaink
Hírek
Gyógynövények is segíthetnek a pajzsmirigyzavarok terápiájában

Gyógynövények is segíthetnek a pajzsmirigyzavarok terápiájában

A pajzsmirigyzavarokat az esetek többségében gyógyszeres úton kezelik, melyet a betegnek általában élete végéig alkalmaznia kell. Viszont a terápiát remekül kiegészíthetik bizonyos gyógynövények is, amik segítségével hamarabb jobb közérzet érhető el, ráadásul a gyógyszer dózisát is csökkenthetik. Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus főorvosa ezek közül emelt ki párat. 

további részletek »
Hormonzavar miatt is izzadhat éjszakánként

Hormonzavar miatt is izzadhat éjszakánként

Ahhoz, hogy napközben frissek és nem utolsósorban egészségesek legyünk, elengedhetetlen az éjszakai nyugodt, pihentető alvás. Amennyiben ezt valami hátráltatja, úgy nemcsak a folyamatos fáradtsággal kell számolni, hanem megnő számos betegség és kóros állapot kialakulásának valószínűsége. Ilyen hátráltató tényező lehet például az éjszakai izzadás, mely a kánikula mellett gyakran hormonzavar számlájára írható. Dr. Skurdenka Beatrix, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa elmondta, milyen endokrin problémák okozhatják a panaszt.

további részletek »

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Copyright 2012 © Prima Medica Egészségközpontok. Minden jog fenntartva

Desigbed by www.free-dimension.hu • Developed by www.sulczr.hu

Az oldalon feltüntetett árak az ÁFÁ-t tartalmazzák!