Könnyű összekeverni a menopauzát a pajzsmirigy alulműködéssel

Könnyű összekeverni a menopauzát a pajzsmirigy alulműködéssel

Dr. Békési Gábor PhD Létrehozva: 2015.09.08 Módosítva: 2018.12.04

A változókor előbb-utóbb minden nőt elér, aminek elég kellemetlen tünetei lehetnek. A panaszok azonban igen hasonlóak a pajzsmirigy alulműködéshez, így könnyű a kettőt összekeverni, ami többek között annak is köszönhető, hogy a hypothyreosis ( pajzsmirigy alulműködés) gyakran pont abban a korban jelentkezik, amikor a klimax is. Hogy hogy lehet mégis a kettőt megkülönböztetni egymástól, arról dr. Békési Gábor PhD, a Budai Endokrinközpont pajzsmirigy specialistája beszélt.

Menopauza vagy pajzsmirigy alulműködés

Hajhullás, elhízás, menstruációs problémák, hangulatváltozások, depresszió, ödéma- ezek mind a változókor tünetei is lehetnek, amit a legtöbb 45-50 éves nő megtapasztal. Igenám, de a panaszok nem csak a klimaxra, hanem a pajzsmirigy alulműködésre is utalhatnak, így igen nehéz a kettőt megkülönböztetni egymástól. Ráadásul vizsgálatok szerint nagyon gyakran pont ebben az időszakban derül fény a pajzsmirigy problémáira (annak ellenére, hogy a klimax nem növeli a rendellenesség kialakulásának kockázatát), ami a diagnózist még inkább megnehezíti. Pedig a két állapot elkülönítése igen fontos, mivel más-más kezelést igényelnek.

Az American Association of Clinical Endocrinologists (AACE) szerint több nő is szed ösztrogén tartalmú hormonkészítményeket a változókori panaszaira, pedig az is lehet, hogy valójában felderítetlen pajzsmirigy alulműködéssel küzdenek. Ugyanis az AACE felmérése szerint 4-ből csupán 1 nőnél végeznek menopauza-szerű tünetei miatt pajzsmirigyre irányuló teszteket, ami nagy hiba, hiszen ez az aprócska szerv szinte az egész szervezet működésére komoly hatást gyakorol.

Fokozhatják egymás tüneteit

menopauza, pajzsmirigy alulműködésTermészetesen a két állapot nem zárja ki egymást, tehát egyszerre is fennállhat a kettő, ráadásul súlyosbíthatják egymás tüneteit. Éppen ezért, amennyiben a klimax panaszaira alkalmazott hormonkészítmények, illetve természetes szerek nem hoznak javulást – vagy nem nagy mértékben-, úgy érdemes pajzsmirigy alulműködésre is gyanakodni, hiszen csakis akkor lesz jobb az illető közérzete, ha ez utóbbi problémát is kezelik-mondja dr. Békési Gábor PhD, a Budai Endokrinközpont pajzsmirigy specialistája.

Egy vérvétel mindent eldönt

Bár a tünetek alapján igen nehéz megkülönböztetni a két állapotot egymástól, szerencsére egy egyszerű vérvétel segít a kérdés eldöntésében. Ugyanis a vérben lévő TSH szint emelkedett értéke egyértelműen azt jelzi, hogy a pajzsmirigy hormonoknak (T3, T4) csökkent a termelődése. Amennyiben a probléma bebizonyosodik, úgy az egyszerű gyógyszeres kezeléssel kordában tartható, amit nagy eséllyel a betegnek élete végéig alkalmaznia kell.

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!
Bejelentkezés pajzsmirigy alulműködés kivizsgálásra:

+36 70 431 9728

pajzsmirigy alulműködés kivizsgálása

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő/Doktor úr!
Másfél éve diagnosztizáltak nálam Basedow autoimmun betegséget.Jelenleg jók az értékeim, semmilyen gyógyszert nem kell szednem, most mégis 1 hete ödémásodik a szemem,Szemorvos semmi elváltozást nem látott.Az egyik szemem jobban.Összefügghet -e ez a Basedow-val?
Válaszát köszönöm.
Tisztelettel : Kovács Helga

Dr. Békési Gábor PhD
Dr. Békési Gábor PhD belgyógyász, endokrinológus
Kedves Betegünk!

Ha jól értem, jelenleg a pajzsmirigye normálisan működik, nem kell gyógyszert szednie, és a szemészeti vizsgálat is negativ. Szemtünete összefügghet a Basedow-kórral. Ezek a tünetek a betegség gyógyulása után még egy ideig fennállhatnak. Lassan majd javulni fognak. Az is lehet, hogy a Basedow kór mégsem szűnt meg, és lehet, hogy újra gyógyszert kell szednie. Csináljanak egy újabb labor vizsgálatot!

Üdvözlettel: Dr. Békési Gábor

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mindenről felvilágosított

"A recepción dolgozó munkatársak szakszerűségével, kedvességével, szolgálatkészségével, segítőkészségével nagyon elégedett voltam. Dr. Békési István tanár Úr a betegségemmel kapcsolatban mindenről felvilágosított, emberségével, nyugalmával sugározta, meg fogok gyógyulni, bízzak, segíteni fog. Az általa el nem végezhető vizsgálat elvégzésére olyan helyre irányított, ahol ugyanezt éreztem mind a kiszolgáló személyzettől - akikkel először találkozik a beteg odaérkezésekor - majd a velem foglalkozó orvossal kapcsolatban is. Mind az orvosok, mind a a recepciós, mind az orvosasszisztens munkatársak tudása, készsége, embersége példaértékű. Köszönöm. Budapest, 2017. november 9."

További vélemények

Hírek

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

Az IR kialakulásában több tényező is közrejátszik. Arról azonban általában kevés szó esik, hogy a cirkadián ritmus hogyan befolyásolja az inzulinszintet. Dr. Borús Hajnallal, a Budai Endokrinközpont diabetológusával beszélgettünk erről a témáról.

További részletek
Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

A cukorbetegség és a prediabetes terápiájában fontos szerepet tölt be a metformin. Sokszor hallani, azonban, hogy a páciens érzékenyen reagál a készítményre; emésztési panaszokat, hányást, hasmenést okoz. Ilyenkor mit lehet tenni? Más készítményre van szükség? Esetleg lassabb dózisemelésre? A kérdéseket dr. Borús Hajnal, a Budai Endokrinközpont diabetológusa válaszolja meg.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA