Inzulinrezisztens vagyok, gyógyszert kell szednem. De meddig?

Inzulinrezisztens vagyok, gyógyszert kell szednem. De meddig?

Dr. Koppány Viktória Létrehozva: 2016.12.20 Módosítva: 2019.04.17

Az inzulinrezisztencia modern társadalmunk egyik leggyakoribb problémája, mely gyakran meddőséggel, menstruációs zavarokkal és túlsúllyal jár. Szerencsére ma már egyre többet foglalkoznak vele, hiszen innen már csak egy lépés a 2-es típusú cukorbetegség. Kezelésében nagy szerepe van az életmódváltáson kívül a gyógyszeres kezelésnek. De vajon meddig szükséges a tabletták bevétele? A kérdésre dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája ad választ.

Inzulinrezisztencia, a nőiesség tönkretevője

Az inzulinrezisztencia bár a nőket és férfiakat egyaránt érinti, ennek ellenére szakemberhez elsősorban a gyengébbik nem képviselői kerülnek. Ennek fő oka, hogy a betegséggel együtt járó tesztoszteron túlsúly miatt menstruációs zavarok és a meddőség léphet fel. A panaszok közt megtalálható még a fokozott hajhullás, a hasi elhízás, a zsíros, pattanásos bőr, valamint a fokozott szőrösödés nőkre nem jellemző helyeken (pl. szakáll, bajusz). Éppen ezért tartják az állapotot a nőiesség nagy ellenségének, viszont ezek azok a panaszok, melyeknek köszönhetően hamar felállítható a diagnózis, így az illető gyorsan megfelelő terápiában részesülhet.

Az IR további tünetei

  • depresszió
  • fáradékonyság
  • fokozott cukoréhség
  • étkezés után kb. 2 órával álmosság
  • száraz bőr

Fontos azonban tudni, hogy igen gyakori a tünetmentes állapot is!

Gyógyszer, mozgás, diéta

Az inzulinrezisztencia (IR) kezelése bizony alapos életmódváltást kíván, hiszen terápiájában elengedhetetlen a személyre szabott mozgásprogram és diéta követése. Enyhébb esetekben ezek betartása elegendő az inzulinszint normalizálásához, ám gyakran gyógyszerek alkalmazása is szükséges a javuláshoz. Ezek a készítmények ugyanis fokozzák a szervezet inzulin érzékenységét, ezáltal visszaállítható a normál állapot.

„Szerencsére egy inzulinrezisztens beteg nem szorul élete végéig gyógyszerre. Pont ez a lényeg, hogy a sejtek inzulinra való érzékenységének visszaállításával megszüntethető, visszafordítható az állapot! De ez csak abban az esetben érhető el, ha az illető a gyógyszerszedés mellett igen komolyan betartja a javasolt életmódváltást, ami személyre szabott diétát és mozgásprogramot foglal magában. Ekkor az alkalmazott gyógyszer dózisa csökkenthető, sőt, akár el is hagyható”- magyarázza dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája.

További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt doktor úr/nő!

Két és fél éve diagnosztizáltak nál.Hashimotót,synthroxint szedek (75mg)
A pajzsmirigy értékeim normális,sőt optimális tartományvan vannak,kivéve az antiTPo-t,de az is viszonylag jó egy hónapja 93 volt. Viszont közel egy éve alvási pro lémák jelentkeztek nálam,nem tudok hat óránal többet aludni,ami sjanos nekem nagyon kevés,ezért sokszor nagyon fáradt vagyok. Mivel a hajnlai forgolódás elég idegesítő, elsőként lelki vonalon,stresszcsökkentéssel és esetleges lelki gondjaim feltárásával kezdtem,mediáltam, jártam masszázsra,igyekeztrm minél jobban kikapcsolni. De semmi nem segített. Aztán el keztem orvosokhoz járni, égül ételintoleranci teszten találtak néhány ételt,amivel gondom van. Ezeket kizártam az étrendemből,ekkor csölkent le az antiTpo-m,de az alvási gondom megmaradt.
Nemrégiben találkoztam valakivel,akia synthroxin szedését követően szi tén álmatlanság gyötörte. Lehetségesnek tartja,hogy ez a gyógyszer okozza az alvási problémámat? Találkozott ilyen mellékhatással a parixisában?
E felvestétől függetlenül, lehetséges,hogy endokrin gond okozza az alvási gondjaimat? Mellékvesémet megnézték,elvileg rendben,de figyelmeztettek hogy a kialvatlanság nem a mellékvese barátja,és mindenképpen változtassak rajta,mert biztosan lesz mellékvíse gondom,ha így folytatom.

Válaszát előre is köszönöm! Eszter

Dr. Koppány Viktória
Dr. Koppány Viktória endokrinológus
Kedves Eszter!
A készitmèny lecserélésének nincs akadálya. A TSH normális maradjon.
Alvászavara hátterében nem csak hormonális, hanem egyéb lelki vagy testi bajok is állhatnak.

Üdvözlettel.
Dr. Koppány Viktória

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mostantól biztos kezekben vagyok

Először nem akartam elhinni, hogy 20 perc mindenre elég lehet, de tévedtem! A Doktornő pontosságának, precizitásának és nagy szakértelmének köszönhetően tényleg mindenre választ kaptam 20 perc alatt és úgy távozhattam, hogy mostantól biztos kezekben vagyok. Köszönöm!

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

3 jel, ami pajzsmirigy daganatra utalhat

3 jel, ami pajzsmirigy daganatra utalhat

A pajzsmirigy daganatos megbetegedéseinek száma növekvő tendenciát mutat, ezért érdemes tisztában lenni a figyelemfelhívó tünetekkel. Dr. Békési Gábor PhD, a Budai Endokrinközpont pajzsmirigy specialistája ezeket a panaszokat osztotta meg.

További részletek
Ezekre figyeljen, ha pajzsmirigybetegként vitaminokat szed

Ezekre figyeljen, ha pajzsmirigybetegként vitaminokat szed

A pajzsmirigyzavarok igen gyakoriak, így nem csoda, hogy ma már több vitamin és táplálékkiegészítő létezik, melyek az orvosi kezelés támogatását segítik (rossz esetben annak helyettesítését). Dr. Bérczy Judit , a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológusa elmondta, mi mindenre kell figyelni, ha valaki pajzsmirigyzavarra vitaminokat és ásványi anyagokat szeretne szedni.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA