Budapest, II. ker., Lövőház u. 1-5., I Budapest, I. ker., Ostrom u. 16., I E-mail: info@endokrinkozpont.hu, Skype: endokrinkozpont

Hírek

Ezekre figyeljen, ha át szeretne térni a vegetáriánus étkezésre

2014-09-10 09:08:47 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

Ezekre figyeljen, ha át szeretne térni a vegetáriánus étkezésre

Manapság egyre több ember tér át a vegetáriánus étkezésre, azonban sokan különösebb átgondolás nélkül kezdenek bele, ami komoly hiányokhoz vezethet. Hogy pontosan mi mindenre kell ügyelni, ha valaki el szeretné hagyni az állati eredetű ételeket, arról Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa és az EgészségÁruda munkatársa beszélt.

Manapság egyre több ember tér át a vegetáriánus étkezésre, azonban sokan különösebb átgondolás nélkül kezdenek bele, ami komoly hiányokhoz vezethet.  Hogy pontosan mi mindenre kell ügyelni, ha valaki el szeretné hagyni az állati eredetű ételeket, arról Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa és az EgészségÁruda munkatársa beszélt.

Vegetarianizmus formái

A köznyelvben a vegetáriánus kifejezést akkor használjuk, ha valaki nem fogyaszt húst, egyéb állati eredetű terméket pedig igen. Valójában, több típusát különböztetjük meg ennek a táplálkozási irányzatnak, az alapján, hogy a hús fogyasztásán túl mely ételek fogyasztása tiltott. Egyesek elutasítják a tejet és tejtermékeket, míg mások tojást sem fogyasztanak. A szigorú vegán étrend nélkülöz minden állati eredetű élelmiszert és néhányan csak nyers ételeket vesznek magukhoz – mondja Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa és az EgészségÁruda munkatársa.

Tehát a vegetarianizmus nem egy egységes táplálkozási irányzatot jelent, éppen ezért nem is lehet egyértelműen követendőnek vagy elvetendőnek titulálni. Ám mindenképpen pozitív, hogy a vegetáriánusok - bármelyik irányzathoz tartozzanak - gyakran az élet más területén is figyelnek az egészségükre, így nem dohányoznak, kevés alkoholt és kávét fogyasztanak és rendszeresen sportolnak. Ez a néhány életmódbeli tényező egyértelműen nagy lépést jelent az egészséges élet felé.

Így térjen át a vegetáriánus étrendre

Ha valaki úgy dönt, át szeretne térni a vegetáriánus táplálkozásra, akkor érdemes néhány fontos tényezőt szem előtt tartania, hogy szervezete ne szenvedjen hiányt egy fontos tápanyagból sem. Íme, a leglényegesebb szabályok:

Fontos a megfelelő fehérjepótlás

Gyakran hangzik el, hogy naponta fogyasszunk állati eredetű élelmiszereket, de miért is olyan fontosak számunkra? A válasz egyszerű, az állati eredetű élelmiszerekben – húsok, tej és tejtermékek, tojás megtalálható a fehérjék minden fontos építőeleme (aminosav), míg a növényi fehérjékből hiányzik egy-egy meghatározó alapelem. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy kizárólag növényi táplálékot fogyasztók étrendje is lehet megfelelő fehérje összetételű, ha helyesen válogatják és kombinálják össze az élelmiszereket. Jól összeállított vegán étrendhez mindenképp kérje dietetikus segítségét!

Így kerülheti el a vashiányt

Ha valaki azt mondja, hogy vegetarianizmus, akkor a legtöbb ember szeme előtt már rögtön a vashiány kellemetlen tünetei lebegnek, mint a sápadtság, száraz bőr, fáradékonyság. Való igaz, a növényi eredetű táplálékokból a vas kevésbé hasznosul, mint az állati eredetűekből. Erre a problémára is van megoldás, ugyanis a bőséges C-vitamin ellátottság nagymértékben javítja a rosszul felszívódó növényi vas hasznosulását, ezért vegánoknak érdemes gyakran citrusféléket, káposztát fogyasztania.

Fontos továbbá megemlíteni, hogy a vas felszívódását segítő anyagokon kívül vannak olyanok is, melyek bizony gátolják. Ilyen többek között a túl sok rost (>40 g/nap), tea, kávé fogyasztás.

Növényi vasforrások: gabonafélék, mogyoró, mák, bab, szilva, spenót.

Az a bizonyos B12

A vason kívül a B12-vitamin hiányáról is sokat lehet hallani a vegetáriánus étkezés kapcsán, hiszen jelentős mennyiségben nincs jelen a növényi táplálékokban. Hiánytünetei, mint a fáradékonyság, szédülés, vérszegénység, depresszió akár 2-3 évvel a vegetariánus étrend bevezetése után is jelentkezhetnek, mert a májunk nagy mennyiségben tudja raktározni. Bár leggyakrabban azoknál áll fenn a probléma, akik a legszigorúbb vegán étkezést követik – ahol sem a tojás, sem pedig a tejtermékek nem megengedettek-, ennek ellenére mindenkinek ügyelnie kell fogyasztására. Manapság már számos B12-vel dúsított termékhez hozzá lehet jutni, esetleg válasszunk B12 vitamin tartalmú étrend-kiegészítőt. Kiemelten fontos a megfelelő B12 vitamin ellátottság terhes vagy szoptatós anyák számára.

Kalcium a csontok egészségért

Tej és tejtermékek kitűnő forrásai a kalciumnak, de ha úgy döntünk, hogy száműzzük őket a táplálkozásunkból, akkor is van megoldás. Vegán étrendet fogyasztók elsősorban szójatermékekkel, zöld leveles zöldségekkel, olajos magvakkal és kalciummal dúsított készítményekkel biztosíthatják a szervezet kalciumszükségletét. Kalciumra is igaz, hogy kevésbé hasznosul a növényekből, de segíthetjük hasznosulását rendszeres testmozgással, megfelelő D-vitamin ellátottsággal.

Összességében megállapítható, hogy az egészségünk érdekében nem muszáj lemondani a húsokról, de a másik végletbe sem szabad esni, mert a túlzásba vitt állati eredetű élelmiszerek fogyasztása számos betegséghez vezethet, például köszvényhez. Egy jól összeállított vegyes étrend is éppolyan egészséges lehet, mint a vegetáriánus, ám aki mégis emellett dönt, annak érdemes dietetikushoz fordulni tanácsért.

 

 

 

Visszalépés az előző oldalra...

Munkatársaink
Hírek
Pajzsmirigy problémát jelez, ha sokszor felébred éjszaka

Pajzsmirigy problémát jelez, ha sokszor felébred éjszaka

Időről időre mindenkivel megesik, hogy nehezen alszik el, vagy sokszor felébred az éjszaka, és csak álmatlanul forgolódik. Ennek hátterében gyakran egy stresszesebb időszak áll, ám ha tartósan jelen van az alvászavar, az pajzsmirigy túlműködést is jelezhet. Dr. Skurdenka Beatrix, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa elmondja, mikor érdemes a szerv zavarára gyanakodni.

további részletek »
Szőrszálak a mellbimbó körül nőknél- IR is okozhatja

Szőrszálak a mellbimbó körül nőknél- IR is okozhatja

Nőknél a mellen lévő, sötét színű szőrszálak igen sok bosszúságot tudnak okozni. A sötét hajúaknál ez gyakori problémának számít, ám ha túl sok van belőlük, vagy ha eddig nem tapasztalta az illető, úgy inzulinrezisztencia is állhat a hátterében. Dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája a sokakat érintő hormonzavarról és annak kezeléséről beszélt.

további részletek »

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Copyright 2012 © Prima Medica Egészségközpontok. Minden jog fenntartva

Desigbed by www.free-dimension.hu • Developed by www.sulczr.hu

Az oldalon feltüntetett árak az ÁFÁ-t tartalmazzák!