Ezért fontos a mozgás inzulinrezisztencia esetén

Ezért fontos a mozgás inzulinrezisztencia esetén

Dvorák Márton Létrehozva: 2015.03.19 Módosítva: 2019.12.10

A rohanó hétköznapok során a legtöbb ember nem szán elegendő időt a testmozgásra, ami bizonyítottan számtalan betegség kialakulásához vezethet- többek között inzulinrezisztenciához, illetve 2-es típusú cukorbetegséghez. Mindkét állapotnál nem csupán a megelőzésben, de a kezelésében is kiemelt jelentőséggel bír a rendszeres sportolás. Hogy pontosan mit érdemes végezni, arról Dvorák Márton, az Endokrinközpont mozgásterapeutája beszélt.

IR és a sport

Aki inzulinrezisztenciában szenved, az jól tudja, hogy az állapot normalizálása érdekében hármas kezelésre van szükség: ez magában foglalja a gyógyszeres terápiát, a személyre szabott diétát, valamint a rendszeres testmozgást. Amennyiben valamelyik közülük hiányzik, úgy nem biztos, hogy a beteg eléri a kívánt eredményt. A sport ugyanis segít abban, hogy a glükóz a sejtekbe kerüljön, méghozzá kevesebb inzulin felhasználásával, hiszen a rendszeres edzés növeli a szervezet inzulin iránti érzékenységét. 30-60 perces testmozgás hatására ezek az előnyök akár 20 órán keresztül is fennállhatnak, így nem csak a mozgás alatt, hanem még utána is tart a hatása. A szakemberek szerint a zsírvesztés szintén nagy jelentőséggel bír az értékek normalizálásában, és tanulmányok szerint már 5-10 százalékos súlyvesztéssel is jelentős eredményeket lehet elérni, hiszen ezzel javul a glükóztolerancia és csökken az inzulinszint.

 

fontos a mozgás inzulinrezisztencia eseténMozgás előnyös hatásai

  • normalizálja a vércukorszintet
  • csökkenti az inzulin mennyiségét
  • segít megelőzni a szövődményeket
  • megszabadít a túlsúlytól
  • csökkenti a vér triglicerid szintjét

 

Az erősítő és a kardió edzések egyaránt fontosak

A legtöbb inzulinrezisztenciás kizárólag kardió edzéseket végez, pedig valójában akkor lehet jobb eredményeket elérni, ha erősítéssel kombináljuk. Az izomépítés ugyanis csaknem ugyanolyan fontos az inzulin csökkentésében és a szénhidrát anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés. A legjobb, ha hetente 5-ször minimum 30 percet töltünk testmozgással- ebből heti 3 lehet kardió edzés, míg a maradék 2 erősítő- tanácsolja Dvorák Márton, az Endokrinközpont mozgásterapeutája. Ez utóbbira - azaz az izomépítésre- azért van nagy szükség, mert az izom egy olyan szervünk, mely képes közvetlenül felvenni a glükózt, méghozzá inzulin nélkül. Ebből az következik, hogy minél nagyobb az izomtömegünk, annál kevesebb inzulinra van szükségünk, így mennyisége csökken.

 

Azonban fontos, hogy még mielőtt bárki nekikezdene a testmozgásnak, célszerű egy alapos állapotfelmérésen részt vennie – főleg túlsúly esetén-, hogy személyre szabott edzéstervet és egyéb hasznos tanácsokat kaphasson az illető. Ezáltal elkerülhetőek a súlyfeleslegből adódó esetleges sérülések, valamint a túlhajszolás, ami hamar a motiváció csökkenéséhez vezethet!

Téma szakértője

  • Dvorák Márton

  • Szakterületek:
    • mozgásterapeuta
  • Specialitások:
    • inzulinrezisztencia kezelése mozgással
    • testsúlycsökkentés személyre szabott mozgásprogrammal
    • koleszterinszint csökkentés edzéssel
    • személyre szabott edzéstervezés

     

    Rendelés típusa:

    • Személyes, rendelői vizit

Orvos válaszol

Tisztelt Mozgásterapeuta!

Mozgással kapcsolatos kérdésben kérnék segítséget. Mindenfélét olvasok, hogy étkezés előtt, étkezés után kell mozogni, kardió és erősítő edzés is kell legyen benne. Hogy érdemes elkezdeni mozogni inzulinrezisztensként? Köszönöm!

Dvorák Márton
Dvorák Márton mozgásterapeuta
Kedves Nikolett!

A nemzetközi szakmai ajánlások szerint hetente 150 perc közepes intenzitású kardiomozgás, és 2x30 perc izomerősítő mozgás ajánlott. Cukorbetegeknek, inzulinrezisztensek érdemes legalább minden másnapra elosztani mindezt, mivel az edzés jótékony hatásai a cukor-anyagcserére akár 48 óráig is eltarthatnak. Célszerű az edzéseket főétkezések előtt megtartani, de 1-2 órával előtte érdemes kevés szénhidrátot bevinni a hipoglikémia elkerülése céljából. Személyreszabott tanácsokért szívesen látom egyéni vagy kiscsoportos óráimon.

Üdvözlettel:
Dvorák Márton
mozgásterapeuta

Hírek

Mi lehet a T4 érték eltérésének oka?

Mi lehet a T4 érték eltérésének oka?

A T4, vagyis a tiroxin hormon az anyagcsere szabályozójaként működik, és szerepet játszik az izomfunkcióban, az emésztésben és a csontok egészségének megőrzésében is. Dr. Skurdenka Beatrix, a Budai Endokrinközpont belgyógyásza, endokrinológus főorvos azokra a tünetekre hívta fel a figyelmet, amelyek esetén fontos a T4 hormon szintjének ellenőrzése.

További részletek
Betegbiztonságot veszélyeztető visszaélés Prof. Békési Gábor PhD nevével

Betegbiztonságot veszélyeztető visszaélés Prof. Békési Gábor PhD nevével

Fontos, betegek biztonságát veszélyeztető internetes visszaélésre hívja fel az Endokrinközpont minden páciens figyelmét.
 

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA