Ezért fontos a mozgás inzulinrezisztencia esetén

Ezért fontos a mozgás inzulinrezisztencia esetén

Dvorák Márton Létrehozva: 2015.03.19 Módosítva: 2019.12.10

A rohanó hétköznapok során a legtöbb ember nem szán elegendő időt a testmozgásra, ami bizonyítottan számtalan betegség kialakulásához vezethet- többek között inzulinrezisztenciához, illetve 2-es típusú cukorbetegséghez. Mindkét állapotnál nem csupán a megelőzésben, de a kezelésében is kiemelt jelentőséggel bír a rendszeres sportolás. Hogy pontosan mit érdemes végezni, arról Dvorák Márton, az Endokrinközpont mozgásterapeutája beszélt.

IR és a sport

Aki inzulinrezisztenciában szenved, az jól tudja, hogy az állapot normalizálása érdekében hármas kezelésre van szükség: ez magában foglalja a gyógyszeres terápiát, a személyre szabott diétát, valamint a rendszeres testmozgást. Amennyiben valamelyik közülük hiányzik, úgy nem biztos, hogy a beteg eléri a kívánt eredményt. A sport ugyanis segít abban, hogy a glükóz a sejtekbe kerüljön, méghozzá kevesebb inzulin felhasználásával, hiszen a rendszeres edzés növeli a szervezet inzulin iránti érzékenységét. 30-60 perces testmozgás hatására ezek az előnyök akár 20 órán keresztül is fennállhatnak, így nem csak a mozgás alatt, hanem még utána is tart a hatása. A szakemberek szerint a zsírvesztés szintén nagy jelentőséggel bír az értékek normalizálásában, és tanulmányok szerint már 5-10 százalékos súlyvesztéssel is jelentős eredményeket lehet elérni, hiszen ezzel javul a glükóztolerancia és csökken az inzulinszint.

 

fontos a mozgás inzulinrezisztencia eseténMozgás előnyös hatásai

  • normalizálja a vércukorszintet
  • csökkenti az inzulin mennyiségét
  • segít megelőzni a szövődményeket
  • megszabadít a túlsúlytól
  • csökkenti a vér triglicerid szintjét

 

Az erősítő és a kardió edzések egyaránt fontosak

A legtöbb inzulinrezisztenciás kizárólag kardió edzéseket végez, pedig valójában akkor lehet jobb eredményeket elérni, ha erősítéssel kombináljuk. Az izomépítés ugyanis csaknem ugyanolyan fontos az inzulin csökkentésében és a szénhidrát anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés. A legjobb, ha hetente 5-ször minimum 30 percet töltünk testmozgással- ebből heti 3 lehet kardió edzés, míg a maradék 2 erősítő- tanácsolja Dvorák Márton, az Endokrinközpont mozgásterapeutája. Ez utóbbira - azaz az izomépítésre- azért van nagy szükség, mert az izom egy olyan szervünk, mely képes közvetlenül felvenni a glükózt, méghozzá inzulin nélkül. Ebből az következik, hogy minél nagyobb az izomtömegünk, annál kevesebb inzulinra van szükségünk, így mennyisége csökken.

 

Azonban fontos, hogy még mielőtt bárki nekikezdene a testmozgásnak, célszerű egy alapos állapotfelmérésen részt vennie – főleg túlsúly esetén-, hogy személyre szabott edzéstervet és egyéb hasznos tanácsokat kaphasson az illető. Ezáltal elkerülhetőek a súlyfeleslegből adódó esetleges sérülések, valamint a túlhajszolás, ami hamar a motiváció csökkenéséhez vezethet!

Téma szakértője

  • Dvorák Márton

  • Szakterületek:
    • mozgásterapeuta
  • Specialitások:
    • inzulinrezisztencia kezelése mozgással
    • testsúlycsökkentés személyre szabott mozgásprogrammal
    • koleszterinszint csökkentés edzéssel
    • személyre szabott edzéstervezés

Orvos válaszol

Tisztelt Dvorák Márton!

Az inzulinrezisztenciám és PCOS-em végett heti többször is futok. Lehet 20 perc futás alatt szinte végig maximálishoz közel, 170-175 bpm a pulzusom? (
Köszönöm!
V. Krisztina

Dvorák Márton
Dvorák Márton mozgásterapeuta
Kedves Kriszta!

Ez az érték mindenképpen túl magas, nem érdemes ilyen intenzíven elkezdeni a mozgást! Az ajánlott intenzitás kezdésnek a maximális pulzus 60-70%-a, ami egy mérsékelt terhelésnek felel meg, és lehetőleg ezt kell tartani legalább 30-40 percig. Az Ön esetében ez agyábból 113-132 bpm között van, ami lehet, hogy kezdésnek csak egy tempós gyaloglás, vagy kocogás. Az elején érdemes inkább az időt, távolságot, rendszerességet növelni mintsem az intenzitást, hiszen ez javítja inkább a cukor-anyagcserét és a fittséget is. Pontos meghatározáshoz mindneképpen egy személyes konzultációt ajánlok ahol személyreszabott válaszokat kaphat.

Üdvözlettel:
Dvorák Márton
mozgásterapeuta

Hírek

Pajzsmirigy gyógyszer szed? Ezekre figyeljen!

Pajzsmirigy gyógyszer szed? Ezekre figyeljen!

A pajzsmirigyzavarok terápiájában igen fontos szerepe van a gyógyszeres kezelésnek, melyet sokaknak életük végéig alkalmazniuk kell. Dr. Skurdenka Beatrix, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa felhívja a figyelmet pár tényezőre, melyekre ügyelniük kell a tablettát szedő betegeknek.

További részletek
IR-rel kezelnek, mégsem javulnak a tüneteim-miért?

IR-rel kezelnek, mégsem javulnak a tüneteim-miért?

Az inzulinrezisztencia tünetei gyakran igen zavarók, hiszen az egész megjelenésre hatással vannak. Ugyanis a túlsúlyt, a gyulladt pattanásokat, az arcon megjelenő szőrszálakat nem, vagy csak nagyon körülményesen lehet eltüntetni. A terápia azonban a panaszok csökkenését, megszűnését ígéri. De mi van akkor, ha a várt eredmény elmarad? Dr. Borús Hajnal, a Budai Endokrinközpont diabetológusa erre ad választ.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA