Kiderült, mi is okozza pontosan a PCOS-t!

Kiderült, mi is okozza pontosan a PCOS-t!

Dr. Lőrincz Ildikó Létrehozva: 2018.06.11 Módosítva: 2018.06.11

A PCOS napjainkban már szinte népbetegségnek számít. Nőgyógyászati, valamint endokrin eltérések  és tünetek mellett a nehezített teherbeesés egyik vezető okának is tekinthető, így em csoda, hogy számos kutatás irányul az okok felderítésére. Egy nemrégiben megjelent közlemény jelentős lépést jelent a folyamatok megértésében- ezzel kapcsolatban kérdeztük dr. Lőrincz Ildikót, a Budai Endokrinközpont  nőgyógyász-endokrinológusát.

Már magzati korban eldől

Senki számára nem újdonság, miszerint a várandósság alatti 9 hónap mennyire fontos a születendő gyermek egészsége szempontjából. Éppen ezért a kismamának nagy figyelmet kell fordítania életvitelére, táplálkozására és esetleges betegségeire, ugyanis mindez komoly befolyást gyakorol a magzatra is.

Kutatók nemrégiben megállapították, hogy a PCOS kialakulásának oka már az anyaméhben eltöltött időre tehető, mivel az anya PCOS szindrómája nagy mértékben hozzájárul a nőnemű magzat hormonzavarához. Az állapot során ugyanis magas az LH, GnRh, valamint az AMH szintje is, és mindez pedig komoly befolyást gyakorol a magzat méhen belüli egészségrére, fejlődésére.

PCOS okaMindehhez érdemes tudni, hogy az AMH szintje egészséges esetben terhesség során csökken-ezzel szemben PCOS fennállása esetén még ekkor is nagyobb mennyiségben van jelen. Egérkísérletek alapján a kutatók megállapították, hogy magas AMH esetén megnőtt a várandós állatok vérében a tesztoszteron szint, valamint csökkent a placenta tesztoszteronátalakító képessége. Ennek hatására a nőnemű magzatok esetén csökkent az ösztradiol szint, megnőtt a tesztoszteron mennyisége, így később PCOS alakul ki náluk, mivel a zavar fokozott működésre készteti a GnRh -termelő neuronokat. Ez azonban GnRh-antagonista kezeléssel megszüntethető és így a PCOS-szerű tünetek is megszűnnek- így tehát lehetséges, hogy a jövőben GnRh-antagonista kezeléssel kezelhetővé válik a PCOS.

„Felvetődik tehát, hogy GnRh-antagonistáknak nagy szerepe lesz a PCOS kezelésében, a tünetek mérséklésében, bár ezek bevezetése a mindennapokba még időbe telik.  Bízzunk benne, hogy a vizsgálatok gyorsan haladnak, hogy mielőbb egy még hatékonyabb és eredményesebb kezeléssel segítsük a pácienseinket”- mondja dr. Lőrincz Ildikó.

 

A PCOS jelenlegi kezelése

A PCOS jelenleg nőgyógyász és endokrinológus bevonásával történik. A terápia – mivel a PCOS gyakran inzulinrezisztenciával társul- mozgást, személyre szabott diétát  és gyógyszeres kezelést foglal magában, melyet ki lehet egészíteni inozitol táplálékkiegészítő alkalmazásával, valamint AVIVA tornával- mondja dr. Lőrincz Ildikó, a Budai Endokrinközpont nőgyógyász-endokrinológusa.


További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Doktor úr!
Én 50 éves vagyok és amin nem csodálkozom,hogy összezavarodott a mensesem,csak úgy néz ki,egyre sűrűbben fordul elő,hogy 2 hetente jön meg.Nem e lesz ebből bajom,vagy esetleg ez is egy betegség forrása,nem csak változó kor?

Dr. Lőrincz Ildikó
Dr. Lőrincz Ildikó nőgyógyász, endokrinológus
Kedves Salamon Éva!

A változó kor is okozhat ilyen tüneteket, a tünetek kivizsgálása miatt javaslom keressen fel szakrendelésemen.

Tisztelettel: dr. Lőrincz Ildikó
szülész-nőgyógyász, endokrinológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

A doktornő nagyon figyelmes,

Megnyugtató légkör van a rendelőben, kedvesen fogadtak, minden információval elláttak. Azonnal bizalmat ébresztett a hangulat, a rendelő jól felszerelt és tiszta. A doktornő nagyon figyelmes, körültekintő és szakszerű volt.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

Az IR kialakulásában több tényező is közrejátszik. Arról azonban általában kevés szó esik, hogy a cirkadián ritmus hogyan befolyásolja az inzulinszintet. Dr. Borús Hajnallal, a Budai Endokrinközpont diabetológusával beszélgettünk erről a témáról.

További részletek
Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

A cukorbetegség és a prediabetes terápiájában fontos szerepet tölt be a metformin. Sokszor hallani, azonban, hogy a páciens érzékenyen reagál a készítményre; emésztési panaszokat, hányást, hasmenést okoz. Ilyenkor mit lehet tenni? Más készítményre van szükség? Esetleg lassabb dózisemelésre? A kérdéseket dr. Borús Hajnal, a Budai Endokrinközpont diabetológusa válaszolja meg.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA