Kerülje el a hipoglikémiát a nyári hőségben!

Kerülje el a hipoglikémiát a nyári hőségben!

Dr. Polyák Annamária Létrehozva: 2016.06.20 Módosítva: 2019.07.03

Cukorbetegként az ember számtalan nehézséggel találja szemben magát: amellett, hogy az illetőnek el kell sajátítania egy igen speciális diétát, az olyan mindennapi dolgok és tevékenységek is nagy óvatosságot és figyelmességet igényelnek, mint a mozgás, vagy a nyári hőség. A nagy melegben ugyanis könnyebben kialakul hipoglikémia, mely során a vércukorszint vészesen lecsökken. Hogy miként lehet az állapotot elkerülni, arra dr. Polyák Annamária, a Budai Endokrinközpont diabetológusa ad választ.

Mi az a hipoglikémia?

A hipoglikémia egy olyan állapot, mely során a vércukor szintje a normál tartomány alá csökken (3,8 mmol/l). Több cukorbeteg is megtapasztalja az élete folyamán, hiszen számtalan olyan esemény van, amely csökkentheti a vérben a glükóz mennyiségét: ilyen többek között az előírt gyógyszerelés mellett túl kevés szénhidrát fogyasztása, az alkohol, túl sok inzulin beadása, hirtelen túl intenzív mozgás, szélsőséges időjárás, és még számtalan egyéb oka lehet. Hipoglikémia során kevesebb cukor kering a vérben, mint arra szükség lenne, így a sejtek, szövetek nem képesek elegendő mennyiségben felvenni, tehát éheznek. Mivel a szőlőcukor az agy fő üzemanyaga, így az állapot gyakran jár együtt olyan neurológiai tünetekkel, mint például szédülés, eszméletvesztés, remegés, dekoncentráltság.

További tünetek, melyek hipoglikémiára utalnak:

  • homályos látás
  • fokozott izzadás
  • zavartság
  • idegesség
  • sápadtság
  • beszédzavar

 

Igy kerülheti el a hipoglikémiát a nyáron

Mint már említettük, a szélsőséges időjárási viszonyok fokozzák a hipoglikémia kialakulásának kockázatát.  Éppen ezért érdemes –főleg külföldi út előtt- egyeztetni a beteg gondozást végző orvossal a cukorbetegség kezelését illetően, hiszen az eddigi terápia megváltoztatását javasolhatja. Az inzulin felszívódása ugyanis megváltozhat, mivel fokozódik a vérellátás és a szervezet energiahasznosulása- mondja dr. Polyák Annamária, a Budai Endokrinközpont diabetológusa, aki hozzátette, éppen ezért a nyári hőség során sokszor kevesebb inzulinra (vagy gyógyszerre) van szükség. Azonban erről csakis előzetes kivizsgálás során és a vércukorszint még gyakoribb ellenőrzése után lehet megbizonyosodni.

Mindezeken kívül érdemes az alábbiakat betartani, hogy felhőtlenül élvezhesse a nyarat és a napsütést:

  • igyon kellő mennyiségű folyadékot (ne várja meg, míg szomjas lesz)
  • ne hajtsa túl magát sportolás közben
  • a nagy melegben hózódjon hűvösebb helyre
  • tartson magánál szőlőcukrot és vércukormérőt
  • ellenőrizze gyakrabban a vércukor szintjét

 

 

Téma szakértője

  • Dr. Polyák Annamária

  • Szakterületek:
    • belgyógyász, endokrinológus, diabetológus
  • Specialitások:
    • mellékvese betegségek diagnosztizálása és kezelése
    • pajzsmirigy működési zavarok kivizsgálása és kezlése
    • komplex endokrin kórképek terápiája
    • cukorbetegség és prediabétesz terápiás kezelése
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

    Véleményeket a Doktornőről itt olvashat>>

     

    Rendelés típusa:

    • Személyes, rendelői vizit

Orvos válaszol

Üdvözlöm, múlt év márciusától a bal mellemből sárgás-barnás váladék ürül. Ez mennyiségre változó, van, hogy 1-2 csepp, van, hogy több. Mammográphya, UH, nőgyógyászati vizsgálatok, prolaktin (kicsit emelkedett, emiatt Bromocriptint szedek) TSH rendben van. MRI folyamatban és a hormonok vizsgálata is. Mit lehetne még kipróbálni? Többen a tejcsatorna eltömődését mondják, de ez mell Uh-n nem látható? Válaszát köszönöm

Dr. Polyák Annamária
Dr. Polyák Annamária endokrinológus, diabetológus
Kedves Siha-Balog Krisztina!

Azt gondolom, meg kell várni az MRI és hormon vizsgálatok eredményét, ettől függ a további kezelés.
Ezen eredmények nélkül nincs értelme egyéb vizsgálatnak.

Üdvözlettel,
Polyák Annamária Dr.

Kapcsolódó oldalak

Kapcsolódó videók

Hírek

Fontos! Újabb cukorbetegeket érintő internetes visszaélés terjed

Fontos! Újabb cukorbetegeket érintő internetes visszaélés terjed

Ismét visszaélés történt Prof. Dr. Balázs Csaba belgyógyász, endokrinológus nevével. 2-es típusú cukorbetegek számára kínálnak ismeretlenek egy készítményt az interneten, az Endokrinközpont ismert orvosának hozzájárulása nélkül, azonban a betegeket megtévesztve az ő nevével és ajánlásával feltüntetve. Természetesen a jogi lépéseket most is megtettük, a következőkben pedig néhány fontos információt osztunk meg a cukorbetegség kezeléséről.

További részletek
A hiányzó szerotonin miatt rosszkedvű és nassol?

A hiányzó szerotonin miatt rosszkedvű és nassol?

A szerotonin, vagyis az „örömhormon” hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, például a migrénnel, depresszióval, idegi-, étkezési- és szexuális zavarokkal. Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont szakorvosa az összefüggésekről beszélt. 

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA