Gyümölcsszezon IR-esként- mit szabad és mit nem?

Gyümölcsszezon IR-esként- mit szabad és mit nem?

dermatica.hu Létrehozva: 2017.06.28 Módosítva: 2017.08.10
Nyáron a legtöbben inkább a lédús, hűsítő gyümölcsöket kívánjuk a nehezebb, zsírosabb ételek helyett, és nem ritka, amikor ebédre is egy finom gyümölcsleves kerül az asztalra. De vajon miként illeszthető bele ez az inzulinrezisztensek diétájába? A túl sok gyümölcs nem fogja túlságosan is megemelni a vércukorszintet? A kérdéseket Sárga Diána, a Budai Endokrinközpont dietetikusa válaszolja meg.

Gyümölcs- barát vagy ellenség?

A gyümölcsök köztudottan számos pozitív hatással vannak a szervezetre, és az ajánlások szerint fontos, hogy minden nap minimum 400-500 gramm zöldség/gyümölcs kerüljön a tányérra az egészség megőrzése érdekében. Azonban, azt nem árt tudni, hogy a gyümölcsök között vannak olyanok, mint pl. a szőlő, banán, füge, datolya, aszalt gyümölcsök, melyek magasabb szénhidráttartalmuk miatt jelentősebben megnövelik vércukor-és az inzulinszintet, így ezek túlzott fogyasztása nem javasolt inzulinrezisztencia/cukorbetegség esetén.

Nem mindegy mikor és mennyit fogyaszt belőlük

Nyáron a sok szezonális finomság csábítása ellenére is nagyon fontos ügyelni a gyümölcsök megfelelő napszakban való fogyasztására. Legideálisabb uzsonna idejében, akár önmagában fogyasztani, de lassan felszívódó szénhidráttal elfogyasztva lehet a tízórai része, vagy beilleszthető az ebéd mellé is. Ezen kívül fontos észben tartani, hogy egyszerre 200 g-nál nem javasolt többet bevinni belőlük, ami kb. 8-10 szem közepes méretű epret (1 maréknyi), kb. 40 szem cseresznyét (2 maréknyi), 1 nagyobb vagy 2 kisebb őszibarackot/nektarint és kb. 4 közepes méretű sárgabarackot jelent.

Frissítő smoothie-k, gyümölcslevesek

Nyáron sokan előszeretettel fogyasztják a smoothie-t vagyis a gyümölcsturmixot. Cukorbetegként/ inzulinrezisztensként sem kell lemondani róla, de néhány dolgot mindenképp be kell tartaniuk fogyasztásakor. Egyik fontos eleme, hogy az alapvetően nagyon gyorsan felszívódó gyümölcsturmixot lassabban felszívódóvá kell tenni, amit el lehet érni azzal, ha tejszínnel, kókuszkrémmel, olajos magvakkal, chia maggal, útifűmaghéjjal vagy korpával készítjük el. Semmiképp se a reggeli mellé kerüljön az asztalra, hanem inkább tízórai, uzsonna idejében, belekalkulálva a szénhidráttartalmát a napi mennyiségbe- javasolja Sárga Diána, a Budai Endokrinközpont dietetikusa.

Hasonlóan a smoothie-hoz, a frissítő gyümölcslevesek is beilleszthetőek az étrendbe ebéd részeként, szénhidráttartalmával számolva. A levesek sűrítésére érdemes valamilyen magas rosttartalmú alapanyagot, mint pl. útifűmaghéjat használni. Természetesen ezeket a legjobb nyersen, főzés nélkül elkészíteni, hiszen a hő hatására a gyümölcsök veszítenek értékes vitamin és ásványi anyag tartalmukból.

Mit ér a nyár görögdinnye nélkül?

Ahogy már említettük, gyümölcsökre mindenkinek szükségük van, legyen az illető egészséges, inzulinrezisztens vagy esetleg cukorbeteg. Csupán oda kell figyelni, mikor, mit és mennyit fogyasztunk. Jó hír, hogy szénhidráttartalmával gondosan számolva, uzsonna részeként, adott esetben lassú szénhidráttal fogyasztva, a nyár egyik kedvenc gyümölcse, a görögdinnye is beilleszthető időnként a cukorbetegek/inzulinrezisztensek étrendjébe- árulta el Sárga Diána, dietetikus, így a tévhitekkel ellentétben olykor ez is az asztalra kerülhet.

További híreink>>>

Téma szakértői

Dr. Bérczy Judit Dr. Bérczy Judit

Dr. Bérczy Judit

belgyógyász, endokrinológus
Dr. Koppány Viktória Dr. Koppány Viktória

Dr. Koppány Viktória

endokrinológus, belgyógyász, klinikai farmakológus
Dr. Borus Hajnal

Dr. Borus Hajnal

belgyógyász, diabetológus

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr!
Hasimotoval diagnosztizáltak, Letrox 100 és 75-t szedek felváltva, ez úgy tűnik, bevált, az értékeim a határon belüliek. Sokat olvastam a témában, de a gluténmentes étrendben megoszlanak a vélemények a neten. Kérdésem: mindenképp gluténmentesen kell étkezni (búza, rozs, zab is tiltott) , vagy elengendő a fehér kenyeret teljes kiörlésűre cserélni? - az értékeim javulása e nélkül történt, csupán a gyógyszer hatására.
Köszönettel : Dolgos Timea

Kedves Tímea!

Autoimmun pajzsmirigy betegségek esetén, mint pl. a Hashimoto gyakori, hogy gluténérzékenység társul hozzá ez azonban nem törvényszerű, tehát az sem, hogy gluténmentesen kell étkezni. Javasolt kivizsgáltatni, amennyiben pozitív az eredmény kötelező gluténmentesen étkezni. Vannak olyanok is, akik negatív eredmény ellenére is kipróbálják a gluténmentes étkezést és pozitív változást tapasztalnak. Bármely esetben javaslom azonban dietetikus szakember felkeresését, mert egy nem megfelelően összeállított gluténmentes étrend könnyen lehet egészségtelen.

Üdvözlettel:
Sárga Diána
dietetikus

Kapcsolódó oldalak

Hírek

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

A cirkadián ritmus felborulása IR-hez is vezethet

Az IR kialakulásában több tényező is közrejátszik. Arról azonban általában kevés szó esik, hogy a cirkadián ritmus hogyan befolyásolja az inzulinszintet. Dr. Borús Hajnallal, a Budai Endokrinközpont diabetológusával beszélgettünk erről a témáról.

További részletek
Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

Panaszt okoz a metformin! Mit tegyek?

A cukorbetegség és a prediabetes terápiájában fontos szerepet tölt be a metformin. Sokszor hallani, azonban, hogy a páciens érzékenyen reagál a készítményre; emésztési panaszokat, hányást, hasmenést okoz. Ilyenkor mit lehet tenni? Más készítményre van szükség? Esetleg lassabb dózisemelésre? A kérdéseket dr. Borús Hajnal, a Budai Endokrinközpont diabetológusa válaszolja meg.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA