Győzze le  az őszi fáradtságot

Győzze le az őszi fáradtságot

endokrinkozpont.hu Létrehozva: 2015.09.21 Módosítva: 2015.09.21
Lassan magunk mögött hagyjuk a meleg nyári napokat, és felváltja őket a kissé hűvösebb és borongósabb ősz. Ilyenkor a gyerekek visszakerülnek az iskolapadba, míg a felnőttek a nyári szabadságukat siratják, de visszagondolhatunk a bennünket pezsdítő nyári napok vitalizáló erejére is. Nem csoda, hogy akárcsak tavasszal, sokakon úrrá lesz ekkor is a fáradtság. Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus főorvosa ennek enyhítésére ad hasznos tanácsokat.

Lassan magunk mögött hagyjuk a meleg nyári napokat, és felváltja őket a kissé hűvösebb és borongósabb ősz. Ilyenkor a gyerekek visszakerülnek az iskolapadba, míg a felnőttek a nyári szabadságukat siratják, de visszagondolhatunk a bennünket pezsdítő nyári napok vitalizáló erejére is. Nem csoda, hogy akárcsak tavasszal, sokakon úrrá lesz ekkor is a fáradtság. Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus főorvosa ennek enyhítésére ad hasznos tanácsokat.

 

Mitől alakul ki az őszi fáradtság?

Az őszi fáradtság legtöbbször akkor köszönt be, amikor már észrevehetően rövidülnek a nappalok, valamint a napsütést felváltja a felhős, csapadékos időjárás. Ez természetesen az ember hangulatára nagy hatással van, ám van ennél még lényegesebb dolog, ami hozzájárul a szűnni nem akaró álmosság-és fáradtságérzethez.  Ehhez a hormonrendszerünket érdemes górcső alá venni, hiszen többek között a tobozmirigy irányítása alatt állunk, mely a napi ritmusunkért felelős. Ősszel ugyanis az álmosságért felelős melatonin szintje megemelkedik, arra ösztönözve az embert, hogy lassítson, hiszen régebben a nyár végi, ősz eleji munkák (pl. aratás, betakarítás) után mindenki visszavett a tempóból. Sajnos ez ma már nincs így, ugyanolyan keményen dolgozunk, melyhez a szervezet nem szokott hozzá, pedig eredetileg az ősz –és a tél- a visszavonulás, pihenés időszaka kell, hogy legyen.

Tippek, hogy csökkentse a fáradtságot

Egyen sok friss gyümölcsöt

Az ősz friss gyümölcs szempontjából igen kedvező időszak, hiszen az alma, szőlő, szilva mind ekkor érnek be, így biztosan frisset tudunk az asztalra tenni, melyek telis-tele vannak értékes vitaminokkal, melyek hozzájárulnak a jó közérzethez. Ráadásul a bennük található fruktóz, azaz gyümölcscukor plusz energiát ad, így például egy alma elrágcsálása után biztosan könnyebben vészeli át a következő pár órát.

Szellőztessen

Egy kis friss levegő higgye el, csodákra képes! Hiszen gondoljon csak bele, az egész szervezet, így az agy működéséhez is megfelelő mennyiségű oxigénre van szükség. Az állott levegő nem csupán meleg, de széndioxiddal teli is, ami csak még jobban elálmosít. Éppen ezért érdemes gyakran szellőztetni, hogy cserélődni tudjon a levegő, és minél több friss oxigénhez jusson-tanácsolja dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus főorvosa.

Irány a természet

Természetesen munka közben nem lehet csak úgy kisétálni és járni egyet, de hétvégén, vagy amikor az ideje engedi, akkor célszerű egy kicsit kimenni a szabadba, esetleg kirándulni az erdőben. A természetben ugyanis nem csak feltöltődhet, de ki is szakadhat a monotonitásból, és egy kis testmozgásnak sem utolsó.

Sportoljon

Ha a kirándulásnál egy kicsit többet akar sportolás gyanánt, úgy választhat bármit, ami egy kicsit felpörgeti és megizzasztja. Ezzel egyrészt az egészégét óvja, másrészt sokkal jobb alvást biztosít a rendszeres testmozgás, így másnap kipihentebben fog szembenézni a feladatokkal. Külön jó oldala, hogy remek feszültség levezető módszer is a sportolás, tehát a munkahelyi stresszel is segít megbirkózni.

Nézesse meg D-vitamin szintjét

Amennyiben tippjeinkkel ellenére is fáradtnak és kimerültnek érzi magát, nézesse meg D-vitamin szintjét, hiszen hiába a sok nyári napsütés, ennek ellenére még fennállhat D-vitamin hiány, melynek jellemző tünete a szűnni nem akaró álmosság, ráadásul gyakran jár együtt olyan betegségekkel, mint az IR, illetve a pajzsmirigy alulműködés, vagy a mellékvese működésének gyengülésére, melyek mindegyike okozhat kimerültséget.

Hírek

IR diéta koronavírus idején

IR diéta koronavírus idején

A koronavírus járvány minden embert kizökkent a megszokott életritmusából, így sokan vannak, akik félve néznek az elkövetkezendő hetek, hónapok elé. A saját és szeretteik egészségén túl vannak, akik a gyerekfelügyelet miatt aggódnak, vannak, akik az állásuk, jövedelmük miatt, de vannak, akik a betegségeik miatt tartandó étrend miatt. Szabó Luciát, a Budai Endokrinközpont dietetikusát arról kérdeztük, vajon mikre kell odafigyelni és milyen nehézségekkel találhatják szemben magukat az IR diétán élők.

További részletek
„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Budai Endokrinközpont Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA