Budapest, II. ker., Lövőház u. 1-5., I Budapest, I. ker., Ostrom u. 16., I E-mail: info@endokrinkozpont.hu, Skype: endokrinkozpont

Hírek


4 mód, ahogy a PCOS befolyásolja a testsúlyt

4 mód, ahogy a PCOS befolyásolja a testsúlyt

A PCOS-ben szenvedők többségé túlsúllyal küzd, melytől igen nehéz megszabadulni. Hogy az állapot miképp is hat a kilókra, arról dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája beszélt.

Magas inzulinszint

A PCOS gyakran magas inzulinszinttel jár együtt, ami magasabb tesztoszteronszintet eredményezhet. Ez pedig sajnos igencsak kedvez a zsírpárnák kialakulásának, főleg a has körül, ráadásul a zsigeri zsírok megjelenésében is nagy szerepe van. Mindez megnöveli a 2-es típusú diabetes fellépésének kockázatát, ráadásul a szervek körüli zsírok a szív-és érrendszeri betegségek esélyét is jelentősen fokozza. Hogy bebizonyosodjon az inzulinrezisztencia (IR), terheléses vércukor és inzulinszint mérésre van szükség. Az állapot fennállása speciális, személyre szabott diétával, mozgással és gyógyszeres terápiával orvosolható.

Depresszióhoz vezethet

A PCOS-ben szenvedők körében gyakoribb a depresszió a hormonális zavarok és az állapot okozta zavaró tünetek (pl. fokozott szőrösödés, túlsúly, aknék, meddőség) miatt. A rossz hangulat miatt pedig sokak többet nyúlnak egészségtelen ételekhez és különböző nassolnivalókhoz. Pedig a diéta a betegség kezelésének egyik fő kulcsa, ezért a PCOS-es beteg egy ördögi körbe kerülhet - mondja dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája.

Az anyagcseréje nem működik tökéletesen

A PCOS sajnos komoly hatást gyakorol az anyagcsere folyamatokra, pontosabban lassítja azt, ami pedig a testsúlyon is meglátszik. Egyes szakemberek ezért érdemes lehet kb. 400 kalóriával kevesebbek fogyasztaniuk a betegséggel küzdőknek. Ez természetesen egy átlag érték, ugyanis a megfelelő diéta személyre szabott, így célszerű dietetikussal konzultálni az eredményes táplálkozás érdekében, melynek során elsajátíthatja többek között, hogy mit is jelent a glikémiás index, mikor milyen felszívódású ételt kell fogyasztani, mit mivel lehet helyettesíteni. Fontos továbbá, hogy az anyagcserét nem csupán étkezéssel, hanem rendszeres mozgással is fel lehet turbózni, mely nem csupán a metabolizmusra van pozitív hatással, hanem sok más mellett az inzulinszintre, a hangulatra, valamint a szív-és érrendszer állapotára is.

Folyton éhesnek érzi magát

Az éhség-és telítettség érzést elsősorban két hormon szabályozza: a ghrelin és a leptin. Azonban PCOS esetén egyik sem képes megfelelően ellátni a feladatát. Ezáltal gyakran megesik, hogy akkor is korog a hasa, ha valójában épp nincs szüksége ételre, illetve nincs az a kellemes teltség érzése evés után. Éppen ezért érdemes ellenőrizni, hány gramm szénhidrátot és kalóriát fogyaszt, nehogy túl sokat vigyen be. Emellett segít az éhségérzet leküzdésében az is, ha diétája bővelkedik rostokban és lassan felszívódó szénhidrátokban, valamint ha megfelelő mennyiségű folyadékot (lehetőleg vizet) iszik.

További híreink>>>

 

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Eszter Németh

alvási probléma

Tisztelt doktor úr/nő!

Két és fél éve diagnosztizáltak nál.Hashimotót,synthroxint szedek (75mg)
A pajzsmirigy értékeim normális,sőt optimális tartományvan vannak,kivéve az antiTPo-t,de az is viszonylag jó egy hónapja 93 volt. Viszont közel egy éve alvási pro lémák jelentkeztek nálam,nem tudok hat óránal többet aludni,ami sjanos nekem nagyon kevés,ezért sokszor nagyon fáradt vagyok. Mivel a hajnlai forgolódás elég idegesítő, elsőként lelki vonalon,stresszcsökkentéssel és esetleges lelki gondjaim feltárásával kezdtem,mediáltam, jártam masszázsra,igyekeztrm minél jobban kikapcsolni. De semmi nem segített. Aztán el keztem orvosokhoz járni, égül ételintoleranci teszten találtak néhány ételt,amivel gondom van. Ezeket kizártam az étrendemből,ekkor csölkent le az antiTpo-m,de az alvási gondom megmaradt.
Nemrégiben találkoztam valakivel,akia synthroxin szedését követően szi tén álmatlanság gyötörte. Lehetségesnek tartja,hogy ez a gyógyszer okozza az alvási problémámat? Találkozott ilyen mellékhatással a parixisában?
E felvestétől függetlenül, lehetséges,hogy endokrin gond okozza az alvási gondjaimat? Mellékvesémet megnézték,elvileg rendben,de figyelmeztettek hogy a kialvatlanság nem a mellékvese barátja,és mindenképpen változtassak rajta,mert biztosan lesz mellékvíse gondom,ha így folytatom.

Válaszát előre is köszönöm! Eszter
Kedves Eszter!
A készitmèny lecserélésének nincs akadálya. A TSH normális maradjon.
Alvászavara hátterében nem csak hormonális, hanem egyéb lelki vagy testi bajok is állhatnak.

Üdvözlettel.
Dr. Koppány Viktória

Kapcsolódó oldalak


Visszalépés az előző oldalra...

Munkatársaink
Hírek

Copyright 2012 © Prima Medica Egészségközpontok. Minden jog fenntartva

Desigbed by www.free-dimension.hu • Developed by www.sulczr.hu

Az oldalon feltüntetett árak az ÁFÁ-t tartalmazzák!