Mire figyeljenek a cukorbetegek karácsonykor?

Mire figyeljenek a cukorbetegek karácsonykor?

endokrinkozpont.hu Létrehozva: 2015.01.09 Módosítva: 2015.01.09
Néhány praktikus tanáccsal szeretnénk segíteni az ünnepi időszakban a cukorbetegeket, dr. Bibok György diabetológus, a Budai Endokrinközpont főorvosának segítségével.

Nem könnyű az ajánlott, megszokott napi szénhidrát mennyiséget tartani, ha egymást érik az ebéddel, vacsorával egybekötött rokonlátogatások, az asztalon pedig ínycsiklandó fogások sorakoznak. Néhány praktikus tanáccsal szeretnénk segíteni az ünnepi időszakban a cukorbetegeket, dr. Bibok György diabetológus, a Budai Endokrinközpont főorvosának segítségével.

Mérje rendszeresen vércukorszintjét!

Az ünnepi időszak a pihenésről, „nassolásról” és a kiadós étkezésekről is szól. A cukorbetegek számára fontos, hogy a megváltozott szokások mellett is ügyeljenek az anyagcsere-egyensúly megtartására. A rendszeres vércukorszint mérés még lényegesebb ebben az időszakban, hiszen a napi étkezések száma és a mennyiségek is változhatnak. A nagyobb étkezések előtt és után (egy órával) is tanácsos a mérést elvégezni. A magas vércukorérték figyelmeztető jel lehet a helyes étrend ismételt megtartására!

A körettel spórolhat a szénhidráton

A hagyományos karácsonyi menüt a cukorbetegeknek sem kell mellőznie, azonban érdemes néhány dologra odafigyelni. A halászlé nagyon kevés szénhidrátot tartalmaz, ha nem fogyasztunk mellé kenyeret, esetleg tésztát. A főfogások esetében is a köret a fő szénhidrát forrás. Rántott hal is kerülhet az étlapra, ha salátával fogyasztjuk, a sült húsokat sem kell nélkülözni, ha párolt zöldséggel tálaljuk. Természetesen túlsúlyos betegeknél az elfogyasztott étel kalóriamennyisége is számít, melyet tudatos, rendszeres mozgással lehet kompenzálni.

Desszertből, alkoholból csak keveset

Az édességekből még akkor sem szabad egy-két szeletnél többet fogyasztani, ha kifejezetten cukorbetegek számára, „cukormentes” változatban készültek. (Figyelem! Általában más típusú cukorfajta van a süteményekben, de az is emeli a vércukorszintet!) Az aszalt gyümölcsök szénhidráttartalma is magas, ezért ezt inkább kerüljük és fogyasszunk helyette almát vagy narancsot. Az alkoholok közül leginkább a száraz bor, vagy pezsgő javasolható kis mennyiségben. A tömény italok, vagy a sör szénhidrát tartalma magasabb, ezért ezekkel óvatosabbnak kell lenni és érdemes figyelembe venni az energiatartalmat is.

Mozogjon és újítson!

A vércukorszint-egyensúly szempontjából is előnyös, ha az ünnepi időszakban felszabaduló időt a pihenés mellett egy kis testmozgásra fordítjuk. Kortól függetlenül jó hatású egy könnyű esti, vagy az étkezés előtt és után beiktatott séta. Az ünnepi menü tervezésénél érdemes új ízeket is kipróbálni. A szakácskönyvek mellett, ma már számtalan honlap kínál kipróbált recepteket cukorbetegek részére. Különösen a cukorbeteg gyerekek számára lehet nehéz az ünnepi időszak, ezt könnyíthetjük meg, ha a család is az új ízeket, a csökkentett szénhidráttartalmú ételeket fogyasztja.

Útközben

Az ünnepek alatt akár hosszabb utakra is vállalkozunk, hogy távol élő rokonainkat felkeressük. A cukorbetegeknek érdemes az útra pót élelem csomagokkal készülni, hiszen sosem tudni előre, hol kell esetleg hosszabb időn át az autóban, vagy buszon, vonaton várakozni. Ügyeljenek rá, hogy az ott tartózkodás idejére szükséges gyógyszerek is a csomagba kerüljenek, és útközben a vércukormérőt a működési tartományának megfelelő hőmérsékleten tárolják.

 

Hírek

Állandóan szomjas? Conn-szindróma is okozhatja

Állandóan szomjas? Conn-szindróma is okozhatja

A fokozott szomjúság oka legtöbbször átmeneti, melyet okozhat túlságosan sós, fűszeres ételek fogyasztása, dehidratáció, testmozgás, meleg idő is. Ám ha tartósan úgy veszi észre, hogy folyton csak inna, az a cukorbetegség mellett egy másik kóros állapotot, ún. Conn-szindrómát is jelezhet. Hogy mit kell tudni róla, azt dr. Békési Gábortól, a Budai Endokrinközpont endokrinológusától kérdeztük meg.  

További részletek
Vége a nyárnak-szükségem van D-vitamin pótlásra?

Vége a nyárnak-szükségem van D-vitamin pótlásra?

A D-vitamin köztudottan az egyik legfontosabb vitaminunk, mely a C-vitamin mellett az immunrendszerünk fő támogatója. Az őszi megfázásos időszakban bevitele különösen fontos, főleg azért is, mert ahogy csökken a napsütéses órák száma, úgy egyre kevesebb mennyiségben jutunk hozzá. Vajon szüksége-e már most elkezdeni pótolni?

További részletek
Képtelen lefogyni? Ezek állhatnak a hátterében

Képtelen lefogyni? Ezek állhatnak a hátterében

Számtalan nő és férfi állandó, illetve vissza-visszatérő problémája a súlya, ugyanis bárhogy is igyekeznek, képtelenek megszabadulni a felesleges kilóktól. Sokszor hiába a divatos diéták és a mozgás, az álomalak elérése lehetetlen célnak tűnik. Dr. Mutnéfalvy Zoltán, az Endokrinközpont obezitológia specialistája ennek okait vette sorra.

További részletek

Prima Medica Egészséghálózat